Haos la metrou după concediile medicale ale mecanicilor.

Haos la metrou: mecanicii de tren în concedii medicale

Într-o situație care a generat confuzie și nemulțumire în rândul călătorilor, Metrorex se confruntă cu o criză neașteptată. Joi dimineață, din cei 65 de mecanici programați să lucreze pe Magistrala 2, doar 13 au fost prezenți, restul invocând motive medicale. Această absență masivă a dus la reducerea numărului de trenuri pe șine, iar timpii de așteptare s-au dublat, afectând mii de pasageri.

Metrorex a declarat că, până în acest moment, nu a primit certificatele medicale ale angajaților și nu cunoaște diagnosticele acestora. Situația a fost descrisă de unii ca fiind o posibilă „grevă mascată”, deși sindicatul angajaților neagă orice legătură cu o astfel de acțiune. În stațiile aglomerate, precum Piața Unirii, călătorii au fost nevoiți să aștepte mai multe trenuri pentru a putea urca, ceea ce a generat frustrare și nemulțumire.

Nemulțumiri salariale și greve japoneze

Nemulțumirile mecanicilor de tren par să aibă rădăcini adânci în condițiile de muncă și în politica salarială. Salariul mediu net la Metrorex este de aproximativ 7000 de lei, la care se adaugă diverse sporuri, însă angajații consideră că aceste venituri nu reflectă volumul de muncă și responsabilitățile lor. Sindicatul Uniunea Sindicatul Liber din Metrou (USLM) a inițiat, la începutul săptămânii, o grevă japoneză pentru a atrage atenția asupra problemelor din companie.

Reprezentanții sindicali au avertizat că, în cazul în care solicitările lor nu vor fi luate în considerare, pe 10 februarie ar putea declanșa o grevă de exces de zel. Printre nemulțumirile principale se numără anularea creșterilor salariale negociate anterior și subfinanțarea companiei, cauzate de așa-numita „ordonanță-trenuleț”.

Paralele cu alte crize din transport

Acest episod amintește de o situație similară petrecută la TAROM în vara anului 2024, când zeci de curse au fost anulate din cauza problemelor de sănătate invocate de piloți. Și atunci, nemulțumirile salariale și condițiile de muncă au fost în centrul conflictului. Astfel de evenimente ridică întrebări serioase despre modul în care sunt gestionate resursele umane și despre capacitatea companiilor de transport de a preveni astfel de crize.

Impactul asupra călătorilor și viitorul Metrorex

Criza actuală de la metrou a afectat profund călătorii, care se confruntă cu întârzieri semnificative și aglomerație în stații. Reducerea numărului de trenuri pe cea mai aglomerată magistrală din Capitală a evidențiat vulnerabilitățile unui sistem de transport esențial pentru locuitorii orașului. În timp ce sindicatul și conducerea Metrorex încearcă să găsească soluții, rămâne de văzut dacă dialogul va conduce la un consens care să prevină escaladarea conflictului.

Într-un context mai larg, situația de la Metrorex reflectă provocările cu care se confruntă sectorul public de transport din România. Problemele de finanțare, lipsa investițiilor și tensiunile dintre angajați și management sunt doar câteva dintre aspectele care necesită o abordare urgentă și cuprinzătoare.

Sursa: www.antena3.ro/actualitate/haos-la-metrou-dupa-ce-mecanicii-de-tren-au-intrat-in-concedii-medicale-735506.html