Programul NH90: O nouă eră pentru elicopterele multirol
După o serie de provocări notabile, programul elicopterului multirol NH90 se pregătește pentru o nouă etapă de succes pe termen lung. Acesta se bazează pe planuri pentru un upgrade viitor Block 2, noi oportunități comerciale, rate mai bune de disponibilitate a flotei, îmbunătățiri ale lanțului de aprovizionare și reducerea proceselor de întreținere, conform oficialului superior al producătorului de aeronave.
Un viitor promițător pentru NH90
Deși comenzile anulate, întârzierile în livrare, ratele proaste de disponibilitate și costurile operaționale ridicate au afectat reputația platformei, CEO-ul NHIndustries (NHI), Axel Aloccio, a declarat că se așteaptă ca acest program să fie „în continuare activ pentru cel puțin 50-60 de ani” și că a intrat într-o „perioadă foarte interesantă”. El a descris această perspectivă ca fiind „un fapt”, nu o „ambiție”, deoarece se corelează cu nivelul de investiție pe care clienții l-au plasat în rotorcraft.
Upgrade-uri și oportunități comerciale
Aloccio a împărtășit că producătorul a discutat cu clienții actuali ai NH90 „aproape un an” despre upgrade-ul Block 2, deși „tehnologiile principale” nu au fost încă convenite. În plus, există „multe oportunități comerciale” disponibile, care se ridică la între „50 și 100” de aeronave, menționând angajamentul Olandei din septembrie de a achiziționa NH90 suplimentare.
Revitalizarea lanțului de aprovizionare
Abordând problemele anterioare ale lanțului de aprovizionare, Aloccio a recunoscut că a existat „lipsa de înțelegere de la toată lumea, inclusiv de la noi, asupra vitezei cu care trebuie să livrăm și să reaprovizionăm … părțile în sistem”. În cadrul unei inițiative de îmbunătățire la nivelul companiei, au fost stabilite planuri individuale de acțiune pentru furnizori, pe lângă eforturile de simplificare a planurilor de întreținere a aeronavelor.
Confruntări legale și provocări
În ciuda progreselor, programul NH90 a avut parte de provocări semnificative. Australia, Norvegia și Suedia au decis să renunțe la achizițiile de NH90, chiar și după ce au primit aeronave. În plus, medierea între NHI și Norvegia a eșuat, rezultând inițierea unor proceduri legale. „Ne-au dus în instanță și noi îi ducem în instanță,” a spus Aloccio, sugerând că NHI a formulat o contraclaimă în fața cererii de compensație a Norvegiei.
Un viitor incert, dar promițător
În ciuda acestor provocări, există semne de progres. Ratele de disponibilitate ale NH90 în Suedia au crescut semnificativ, iar orele de zbor ale flotei națiunii nordice au crescut cu „60%” între ianuarie și august 2022 și aceeași perioadă din acest an. Cu toate acestea, nu există semne în prezent că Stockholm va reveni asupra planurilor de a anula programul, continuând în schimb cu achiziția a încă 12 elicoptere Lockheed Martin UH-60M Black Hawk.
În concluzie, programul NH90 se confruntă cu o serie de provocări, dar și cu oportunit