Parcul, Reversa, Neutru, Drive, Sport, Parking.

Decodificarea misterului cutiei de viteze automate: Ce înseamnă P-R-N-D-S-B?

În lumea automobilelor, cutia de viteze automată este un element esențial care facilitează experiența de condus. Aceasta schimbă treptele de viteză în mod autonom, lăsând șoferul să se concentreze doar pe direcția de deplasare. Cu toate acestea, aceste cutii de viteze automate nu se limitează doar la funcția de a merge înainte sau înapoi. Ele oferă o serie de opțiuni care pot îmbunătăți performanța și eficiența vehiculului.

Înțelegerea simbolurilor de pe selectorul de viteze

Pe selectorul de viteze al unei cutii automate, veți găsi o serie de litere: P-R-N-D-S-B. Acestea reprezintă diferite moduri de funcționare ale cutiei de viteze. „P” indică modul de parcare, utilizat atunci când mașina este staționată. „R” este pentru marșarier, „N” decuplează cutia de viteze, lăsând mașina „pe liber”, iar „D” este pentru deplasarea pe direcția înainte. „S” este modul sport, care permite trecerea într-o treaptă superioară de viteză la turație foarte mare, iar „B” oferă frânare suplimentară de motor.

Utilizarea corectă a modurilor de funcționare

Pentru a merge înainte, trebuie selectat „D”. Dacă doriți ca mașina să aibă o conduită sportivă și să schimbe vitezele astfel încât să atingă mai rapid o viteză superioară, trebuie selectat „S”. În cazul în care vă aflați pe un drum alunecos sau coborâți un drum abrupt, trebuie selectat „B”, astfel încât frâna de motor să fie mai eficientă.

Funcționarea cutiilor automate cu D1, D2 sau D3

Unele cutii automate au trepte de viteză auxiliare, notate cu D1, D2 sau D3. Acestea pot fi folosite pentru a îmbunătăți performanțele în anumite condiții de drum. De exemplu, D1 poate fi selectată pentru a înainta mai ușor prin noroi sau nisip, D2 asigură un cuplu mai bun, când urci un deal, iar D3 oferă un demaraj mai puternic.

Ordinea de selecție a treptelor la cutia automată

Mașinile cu transmisie automată fac singure trecerea de la o treaptă de viteză la alta. Odată ce a fost selectat D, în funcție de presiunea aplicată pe accelerație, computerul va face automat trecerea de la o treaptă de viteză inferioară la una superioară. Iar când se reduce viteza, tot automat se va trece, progresiv, într-o treaptă inferioară.

Consecințele opririi motorului în „Drive”

Se poate întâmpla ca motorul să fie oprit accidental când mașina de afla în Drive. Asta nu va afecta nici motorul, nici transmisia. Însă, dacă sunteți în mișcare, când opriți motorul veți pierde direcția asistată și asistența la frânare. Mașina va putea fi în continuare controlată, astfel încât să puteți vira și opri. Însă va trebui depus un mic efort suplimentar pentru a suplini lipsa servodirecției și a frânei asistate.

Importanța trecerii în treapta „P” la oprirea motorului

Dacă sunteți oprit, deci cu piciorul pe frână, dar e cuplată treapta „D”, nu e nicio problemă dacă opriți motorul. Însă, în momentul în care piciorul va fi ridicat de pe frână, dacă vă aflați în pantă, e foarte probabil ca mașina să înceapă să ruleze la vale. De aceea, de câte ori opriți motorul, e obligatoriu să treceți în treapta „P”. Astfel, este ca și când ați activa frâna de mână la o mașină cu transmisie manuală.

Sursa: Realitatea.net