Marcel Boloş anunţă strategia pentru ajustarea deficitului bugetar.

Provocarea deficitului: România își asumă o strategie de ajustare pe 7 ani

Într-o lume în care economiile naționale sunt supuse la presiuni constante, România își asumă o strategie de ajustare a deficitului pe o perioadă de șapte ani. Această decizie vine în contextul în care Comisia Europeană pregătește recomandări pentru ca statele să iasă din procedura de deficit excesiv. Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a subliniat că această ajustare nu va însemna creșteri de taxe și impozite care să afecteze cetățenii și mediul de afaceri.

Investiții și reforme: pilonii strategiei de ajustare

Strategia de ajustare a deficitului propusă de România se bazează pe realizarea reformelor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în următorii șapte ani. Marcel Boloș a subliniat că nivelul ridicat al investițiilor publice și al cofinanțărilor este esențial pentru această abordare pe termen mediu și lung.

Protejarea investițiilor și susținerea mediului de afaceri

În procesul de ajustare a deficitului, este imperativ să fie protejate investițiile esențiale pentru dezvoltarea economică a României și să fie susținut mediul de afaceri. Fără investiții strategice în infrastructură, educație, sănătate și inovație, competitivitatea economiei României pe termen mediu și lung nu poate fi asigurată.

Provocări fiscal-bugetare și o nouă etapă pentru economia României

Implementarea proiectelor aferente politicii de coeziune 2021-2027, PNRR și programele naționale de investiții ridică provocări fiscal-bugetare. În acest context, Coaliția de Guvernare trebuie să ajusteze deficitul bugetar, astfel încât să continue asigurarea acestor proiecte de investiții și să valorifice efectele de multiplicare. Această abordare va duce România într-o altă etapă, de la statutul de țară în curs de dezvoltare către statutul unei economii mature.

Optimizarea cheltuielilor și creșterea eficienței în colectarea veniturilor

Marcel Boloș a explicat că ajustarea deficitului nu înseamnă tăieri drastice sau creșteri de taxe și impozite. În schimb, se urmărește realizarea unor schimbări echilibrate pentru a optimiza cheltuielile și a crește eficiența în colectarea veniturilor. În acest context, este importantă evoluția nivelului datoriei publice și a costului serviciului datoriei publice, astfel încât să nu fie influențate în mod decisiv cheltuielile operaționale ale statului.

Analiza sistemului de cheltuieli publice și îmbunătățirea gradului de colectare a veniturilor

În cadrul întâlnirii cu reprezentanții Comisiei Europene, a fost solicitată o analiză de detaliu privind sistemul de cheltuieli publice la nivelul instituțiilor și companiilor cu capital de stat, posibilitatea îmbunătățirii gradului de colectare a veniturilor încasate la buget, reducerea gap-ului de TVA și continuarea implementării măsurilor de digitalizare și de combatere a evaziunii fiscale pe perioada ajustării deficitului bugetar.

Concluzie: echilibru și strategie pentru reducerea deficitului bugetar

Marcel Boloș a concluzionat că prin măsuri echilibrate și strategice se poate reduce deficitul bugetar, fără a sacrifica investițiile esențiale pentru sănătatea economică a României. Pe termen mediu, creșterea economică prognozată a României poate ajunge în jur de 3,0, până la 4,0%, dacă raportul dintre dinamica consumului și investițiilor este favorabil celor din urmă.

Sursa: Antena3.ro